Cuti Mei-Jun

Assalamualaikum and Hi!

         Memang dah lama tak update blog. Duh! Plan nak update seminggu sekali. Tapi masa tak mengizinkan, malas pun ada jugak ahahaha. Tup tap tup tap, dah cuti penggal pertama. Cepat je kan masa ni berlalu? Well. akhir zaman.

          Hari ni, saya nak blog tentang cuti ni. Hurmmm, takdalaa best cuti saya ni, just nak share. Cuti ni memang busy dengan banyak benda, kenduri, kelas fotografi. Fuh! Belum habis agi, baaaanyak lagi yg menunggu. Dah laa minggu ni kakak sepupu kahwin, kak Mimi, minggu depan lagi kenduri cukur jambul si Bintang. Si Bintang? Siapa tu? Hehehe dialah pewaris ciAyub. Nah sekejap je ciAyub dah ada babyyy. Rasanya macam baru sebulan blog tentang ciAyub kahwin, dah ada anak. Dia lahir sama dengan tarikh lahir Dg. Kamilah Solehah a.k.a Dayang, 10 Mei @ Hari Ibu. Rezeki, bila bila je Allah kasi. Hiks hiks nama sebenar si Bintang tu, Dg. Alyaa Damia. Tapi saya je yg buat buat nama tu. Almaklumlaa, dah dua orang anak buah saya masing-masing nama Alyaa dan Damia. So, anak ciAyub tu nak panggil apa? Si Bintang! Hahahahah! memandai je kau ni, rraa.

         Masa kak Mimi kahwin, urrrmmm takda juga moment yg best, bak kata Nooraini, kampung-kampung. Lagipun pergerakan saya terhad, almaklumlah orang puasa qada. Nak ikut ke kenduri tu untuk tolong-tolong pun tak kena suruh. so, memang banyak ahh moment yg meleeepaaass sobs sobs. Jumaat malam & Siang Sabtu je saya dapat ke sana.

Jumaat Malam - Bergambus 
*hp's camera (shutterspeed nda bagus)

Pagi Sabtu - sempat lagi selfie dgn nenek hajah wink wink


         Actually, banyak lagi gambar untuk hari tu tapi dekat camera dan saya malas nak transfer gambar tu ke laptop. So, guna yg di handphone je laa ye. Lepas majlis kenduri tu, bapa bawa balik kampung di Kg. Kemansian, Kuala Penyu, lagipun ada saudara kahwin juga. 





         Alhamdulillah kenduri kahwin kak Mimi dah habis, tinggal tunggu kenduri untuk si Bintang tu lagi. Hurmmm. Teringat pula peristiwa 5 Jun tu. Ya Allah. menakutkan! Okay okay, meh saya citer. Pagi tu, saya masih lagi tidur ahahaha. Almaklumlaa orang puasa, bangun sahur jam 4 then sambung tidur. Sebelum sahur tu pun memang saya tidur pukul 2++am, layan cerita korea, Orange Marmalade hahahaha. Nak dijadikan cerita, masa mata enak dibuai mimpi, tiba-tiba rasa katil bergoyang kuat. Immediately, mata terbuka, i thought air cond kuat sampai bergoyang. Ternampak almari goyang then terus bangun tengok keadaan sekeliling yang bergoyang. Tak sampai beberapa saat dengar bapa jerit nama saya dengan si adik, okay terus terlintas di fikiran, GEMPA! Then, lari keluar balkoni dengan kadar segera. Masa dekat balkoni tu, dah nampak jiran jiran keluar rumah bising cakap tentang gegaran tu. Masa tu gegaran dah tak terasa. 

          Ya Allah panic tu memang 100% ada. Nak tahu sama ada itu gempa atau tak, saya terus ambik phone buka twitter, and yeah it was true.  Semua orang tweet about ada gegaran dekat area kk. So, i tweeted too hahahaha. Mama whatsapp kak Along kat Miri, rupanya kak Along pun terasa kat sana. Lepas tu, terus tak jadi sambung tidur & gigih tunggu berita. 


         Tadi sempat jugak stalk MMD punya FB, dorang ada update kat papar ada gegaran. Tapi kenapa tak terasa. Atau saya je yang tak terasa ni?


        Kesian jugak tengok berita climbers yang stuck dekat puncak tu. Lagi lagi jumlah kematian semakin meningkat. Earthquake magnitude 5.9 rts korang kata tak kuat, ya Allah! Bergoyang rumah! Ketakutan tu masih lagi ada. Yang dekat ranau balik-balik terasa gegaran tu, memang ketakutan mereka berlipat kali ganda daripada kami yang duk sedikit jauh ni. Apa-apa pun, semoga misi mencari mangsa berjaya dan semoga kita sentiasa berada di bawah lindungan-Nya. Amin.

#PrayForSabah








Comments

  1. Hi akak, saya nak tanya. Saya baru je dapat keputusan upu. Saya dapat asasi sains ums. Saya dari semenanjung. Nak tanya, kat ums ramai tak org semenanjung? Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi. Ramai ja orang semenanjung kt ums. Kalau ada soalan lagi, bole email sya dkt erra.izzah@gmail.com

      Delete

Post a Comment

Popular Posts

Asasi Life

SPM is over!

Rumah Orang Kaya Gadong ~